Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP
wiz. Centralny Port Komunikacyjny
Na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO doszło do spontanicznej dyskusji pomiędzy Rafałem Milczarskim ze Stowarzyszenia Tak dla CPK a Piotrem Rachwalskim, członkiem zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, dotyczącej prędkości eksploatacyjnej na polskiej sieci KDP. Choć prędkość konstrukcyjną 350 km/h przyjęto kilka lat wcześniej, do niedawna zakładano prędkość eksploatacyjną 250 km/h.

Kilka lat temu po wielu latach dyskusji ruszyły przygotowania do budowy linii kolei dużych prędkości w Polsce. Proces ten od początku realizowany jest w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Choć już w 2020 roku przyjęto 350 km/h jako prędkość konstrukcyjną dla tzw. Ygreka, czy planowanego przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku północnym, poprzedni zarząd CPK zakładał, że prędkość konstrukcyjna przez wiele lat będzie ograniczona do 250 km/h. Miałoby to zapewnić zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, które umożliwiłoby zapewnienie niższych cen biletów, a także dogęszczenie siatki postojów. Wskazywano także, że niższa prędkość konstrukcyjna będzie szansą dla polskich producentów na szybsze wejście na rynek taboru KDP niż miałoby to miejsce w przypadku przyjęcia 300-350 km/h jako prędkości eksploatacyjnej.

Nowy zarząd CPK podjął decyzję o zwiększeniu zakładanych parametrów eksploatacyjnych planowanej infrastruktury, odrzucając argumentację poprzedników. Szerzej możecie przeczytać o tym w naszej relacji z wystąpienia wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka oraz przedstawicieli zarządu CPK, prezesa Filipa Czernickiego i Piotra Rachwalskiego, podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku. Przypomnijmy, że obecny rząd i władze spółki wskazują, że polscy producenci i tak nie byliby w stanie samodzielnie opracować, wyprodukować i wdrożyć pojazdy o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h w dającej się przewidzieć przyszłości, a niższa prędkość eksploatacyjna na wspomnianym Ygreku nie przełożyłaby się na atrakcyjne czasy przejazdu, zwłaszcza w przypadku relacji z Warszawy do Poznania.

Milczarski: Wystarczy prędkość 250 km/h

Po przywołanym powyżej wystąpieniu doszło do zaskakującego zdarzenia. Gdy prezesi Czernicki i Rachwalski zakończyli swoje wystąpienia (wiceminister Malepszak opuścił salę wcześniej z uwagi na inne obowiązki), na scenę wszedł Rafał Milczarski. To były prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT – pełnił funkcję nieprzerwanie w latach 2016-2022. Po zmianie władzy w Polsce w grudniu 2023 menedżer wrócił do aktywności publicznej, rozpoczynając działalność społeczną w ramach Stowarzyszenia Tak dla CPK, w którym objął w kwietniu 2024 funkcję wiceprezesa zarządu. Działalności stowarzyszenia naszym czytelnikom chyba nie musimy przybliżać – z kronikarskiego obowiązku wspomnieć należy, że oponuje ono przeciwko zmianom w projekcie CPK, postulując powrót do pierwotnych założeń i zarzucając obecnemu rządowi ograniczenie ambicji.

Po chwili zamieszania przedstawiciele zarządu spółki poprosili o włączenie mikrofonu, a tym samym dopuszczenie Rafała Milczarskiego do głosu. Przedstawiciel stowarzyszenia zachęcił uczestników wydarzenia do podpisania petycji w sprawie powrotu do poprzednich założeń. – Dla potrzeb polskich wystarczy prędkość 250 km/h, ponieważ bardziej istotna jest częstotliwość zatrzymań pociągów. Pomijacie w waszych analizach fakt, iż bilety przy prędkości 320 km/h będą musiały być istotnie droższe ze względu na to, że o 80-100% wzrasta zużycie energii elektrycznej – zwrócił się do Filipa Czernickiego i Piotra Rachwalskiego. Rafał Milczarski stwierdził także, że obecny rząd kontynuuje projekt CPK w wyniku nacisków stowarzyszenia, wskazując na liczbę zebranych podpisów pod obywatelskim projektem ustawy.

Piotr Rachwalski podjął polemikę z Rafałem Milczarskim, podkreślając na wstępie, że zarząd spółki nie boi się dyskusji i spierania się na argumenty. Przedstawiciel obecnego zarządu CPK stwierdził, że poprzednie założenia były oparte na tym, że “komuś coś się wydaje”, natomiast rewizja tych planów jest efektem analiz, opartych na danych. Zdaniem Piotra Rachwalskiego na rynku taborowym funkcjonują producenci, w których interesie jest ograniczenie ambicji w zakresie prędkości eksploatacyjnej na polskiej sieci KDP, ponieważ oferują pojazdy o maksymalnej prędkości 200 km/h lub 250 km/h. Członek zarządu CPK podkreślił również, że budowanie infrastruktury dostosowanej do ruchu z prędkością 350 km/h i przyjęcie skokowo niższych parametrów eksploatacyjnych byłoby “kontrowersyjne”.

Rachwalski: 80-90% pasażerów interesuje jak najszybszy przejazd

Piotr Rachwalski zapewnił ponadto, że 80-90% pasażerów będzie podróżować pomiędzy Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem oraz na innych relacjach międzyregionalnych (np. Szczecin – Lublin). – Ich interesuje jak najszybszy przejazd – podkreślił przedstawiciel CPK. Dodał, że ruch pociągów z prędkością rzędu 320 km/h nie wyklucza w żadnej mierze uruchomienia połączeń kolejowych z niższą prędkością rozkładową, np. 250 km/h. Takie pociągi, kursujące w takcie godzinnym, mają być dostępne choćby dla mieszkańców Kalisza i Sieradza. W odpowiedzi Rafał Milczarski przedstawił ponownie linię narracyjną reprezentowanego przez siebie stowarzyszenia, wskazując na ominięcie tych miast planowanymi obwodnicami kolejowymi w przebiegu wielu relacji.

Krótko przed opuszczeniem sali Piotr Rachwalski dodał, że w obliczu prognozowanego dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce wysokie ceny prądu mogą przestać być problemem, co mogłoby ograniczyć wpływ większego zużycia energii elektrycznej przez szybsze pociągi na ceny biletów. Krótka dyskusja, jak się wydaje, przebiegała w dobrej atmosferze – prezesi Czernicki i Rachwalski wymienili z Rafałem Milczarskim uściski dłoni, unikając w swoich wypowiedziach nawiązań do polityki. Obecny zarząd CPK nie przekonał nieoczekiwanego gościa do słuszności swoich tez – Rafał Milczarski, ponownie zachęcając publiczność do podpisania petycji, sugerował, że przez podwyższenie parametrów eksploatacyjnych nie będziemy rozwijali polskiego przemysłu, ponieważ kupimy tabor KDP od Siemensa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Infrastruktura

Pierwsze nowe perony w Słupsku oddane do użytku [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Infrastruktura

Linia kolejowa nr 97 od nowa. Trwa modernizacja [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 29 września 2025

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?

Mikołaj Kobryński 24 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij